Felhő vagy nem felhő?


Felhő vagy nem felhő?

Az ipari minőségű IoT általános meghatározásában az első és legfontosabb paraméter az, hogy minden körülmények között működjön. Emiatt sokan javasolják a felhőszolgáltatások használatát, hiszen ezeknél a megoldásoknál a legmagasabb a rendelkezésre állás, mind fizikai értelemben (gépterem, szünetmentes táp, őrző-védő szolgálat, stb.) mind logikai értelemben véve (a nagyszámú szerver és a kapcsolódó mechanizmusok mint pl. a terheléselosztók működése mind a nagy rendelkezésre állást segítik). Ennek ellenére a felhőszolgáltatások igénybevételekor is gyakran tapasztalunk leállásokat. Példaként egy ismert okosotthon megoldást említenénk, az ITEAD cég Sonoff eszközeit és az ezek használatára kifejlesztett Ewelink megoldást. Ez a szolgáltatás Európában idén januárban napokra leállt, azaz az ezt használó emberek még a villanyt sem tudták felkapcsolni! Mi történt?

A szilveszteri szabadságok lejárta után a cég frissítette a német Amazon felhőszolgáltatónál futó virtuális szervereit, mert már Európában millió fölé emelkedett a kapcsolódó eszközök száma, így nem bírták a régi szerverek. Ez a frissítés egy kb. 4 órás leállással járt. A meglepetés azonban az új szerverek elindulása után következett be. A milliónyi eszköz ugyanis mind egyszerre akart kapcsolatot kiépíteni az új központtal, és ez a viselkedés nagyon hasonlított egy túlterheléses támadásra (DDOS támadás). A központ ez ellen védekezett és ez azt eredményezte, hogy január 8-ig nem állt helyre a szolgáltatás, ekkor is csak részben, mert a historikus adatok eltárolására január 23-ig kellett várni!

Tehát a felhőszolgáltatások használata bizonyos esetekben többlet feladatokat ró a fejlesztőkre, ráadásul ezek a megoldások ipari környezetben nem tesztelhetőek olyan egyszerűen, hiszen millió eszköz egyidejű kapcsolatkiépítési kérelmének szimulációja túl nagy költséget jelentene. Ezért fontos az, hogy közösségi, irodai, kereskedelmi, ipari jellegű épületek esetén ne függjünk attól, hogy mi történik a felhőben, milyen mértékben terjed az általunk is használt eszköz eladása és ez milyen központi szolgáltatási változtatást, esetleges fennakadásokat okoz majd.

Az említett példa nem egyedi eset, ezért mi úgy gondoljuk, hogy ipari minőségű IoT esetén a legmegbízhatóbb szolgáltatást a hibrid megoldások nyújtják, amelyek amellett, hogy a legnagyobb rendelkezésre állást biztosítják, a technológia nyújtotta előnyöket is kiaknázzák.

A cikkben említett példa forrása: https://www.itead.cc/blog/explanation-on-service-disruption-on-eu-region